نشانه شناسی پوشاک بانوان سریال «در چشم باد» با تکیه بر آرا رولان بارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد طراحی پارچه ولباس، موسسه آموزش عالی کمال الملک، نوشهر، ایران

2 استادیار موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران، (نویسنده مسئول).

چکیده

رولان بارت به عنوان یکی از مهم­ترین نظریه ­پردازان حوزۀ فرهنگ، نظام پوشاک را مطرح و مورد خوانش قرار داد. نظام پوشاک به عنوان یک نظام نشانه ­ای  دارای عناصر متعددی است که برای انتقال مفاهیم کارکرد ویژه ­ای دارد. این نظام در توصیف حالات و روحیات افراد، طبقۀ اجتماعی، اقلیم، قومیت و هویّت اجتماعی نقش به سزایی را ایفا می­ کند. در صنعت تولید فیلم و سریال از این عنصر نشانه­ ای برای شخصیت­ پردازی در فیلم و بهتر دیده­ شدن نقش بازیگر استفاده می ­کنند. در پژوهش حاضر سعی بر این است که پوشاک بانوان سریال در چشم باد به عنوان عنصر نشانه­ ای از منظر رولان بارت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است و اطلاعات ضروری و مورد نیاز به شیوۀ کتابخانه­ ای گردآوری شده است. نتایج به­ دست­ آمده نشانگر آن است که طراحی لباس به همراه مجموعه ­ای از رمزگان ­های نمادین و عناصر نشانه ­ای که شامل فرم، شکل، حجم، بافت، طرح، رنگ، جنس و پارچه است، نقش قابل ملاحظه ­ای در توصیف موقعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بانوان سریال مذکور داشته و همسو با سیر روایتی داستان و بازی بازیگران قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The semiotics of women's clothing in "Dar Chashm-e Baad" series based on the opinions of Roland Barthes

نویسندگان [English]

  • Khadijeh Akbari 1
  • Pejman Dadkhah 2
1 Master in Fabric and Clothing Design, Kamal-ul-Mulk Institute of Higher Education, Nowshahr, Iran.
2 Assistant Professor, Iqbal Lahori Institute of Higher Education, Mashhad, Iran, (corresponding author).
چکیده [English]

As one of the most prominent theorists in the field of culture, Roland Barthes proposed and studied the clothing system. As a symbolic system, the clothing system has many elements that have a specific function for conveying concepts. This system plays a significant role in describing the states and moods of people, social classes, climate, ethnicity, and social identity. In the film and series production industry, they use this element as a sign for characterization in the film and to make the actor's role better seen. The current research tries to analyze and examine the  women's clothes in the series «Dar Cheshm-e Baad” (In the Eyes of the Wind) as a sign from the perspective of Roland Barthes. The research method is descriptive and analytical, and the necessary and required information has been collected with a library method. The obtained results show that the design of clothes has a significant role with a set of symbolic codes and sign elements that include form, shape, volume, texture, design, color, material, and fabric. There is a description of women’s cultural, social, and political position in the stated series aligned with the story’s narrative course and the actors’ acting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dar chashm-e Bad series
  • clothing semiotics
  • women's clothing
  • Roland Barthes