واکاوی سرامیک‌های گتومونو ژاپن بر مبنای معیارهای زیبایی مینگی

نویسنده

استادیار گروه هنر اسلامی، دانشگاه هنر. تهران، ایران.

چکیده

سرامیک­ های «گتومونو»، همان سفالینه­ های دست­ ساز ژاپنی است که توسط سفالگرانی ناشناس ساخته می­شوند و از لحاظ معیارهای زیبای­ شناختی «مینگی» از امتیاز ویژه­ای برخوردارند. مینگی، جنبش پیشه­ ی هنرهای مردمی ژاپن است که، جهت حفظ آثار دستی ژاپن در مقابل تحولات مدرن ژاپنی پایه ­گذاری شد. مینگی، در هنر- صنعت سفال و سرامیک در دنیا بسیار شناخته شده است، اما متأسفانه در ایران، به ­علت کمبود پژوهش و منابع، عموماً ناشناخته مانده است. این مقاله ضمن بررسی نحوه­ی شکل­ گیری جنبش مینگی و ارتباط آن با حوزه­ ی سرامیک، درصدد است، معیارهای زیبایی­ شناختی مینگی را جهت شناسائی و ریشه­ یابی زیبایی­ های نهفته در سرامیک ­های گتومونو بومی و مردمی ژاپن مورد استفاده قرار دهد، و با بهره ­گیری از مفاهیم فلسفی و فرهنگی ژاپن، به ­تفسیر آن­ها ­بپردازد. در این تحقیق، از روش توصیفی-تحلیلی جهت تبیین مطالب استفاده شده و گردآوری مطالب نیز به­ صورت کتابخانه ­ای بوده است. نتایج به­ دست آمده از پژوهش، نشان داده است: سرامیک ­های گتومونو که با هدف کاربرد روزانه، به­ صورت جمعی برای گروه­های مختلف مردم ساخته می­شود، از دیدگاه زیبایی­ شناختی از سایر نمونه ­هایی که به­ صورت فردی تولید می­شوند، برترند؛ چرا که از نیروی سنت بهره­ مندند و زیبایی­شان مدیون سادگی، طبیعت ­گرایی، کاربردی بودن و دارا بودن قابلیت تکثیر آن­هاست، که تمام این موارد در طرح، فرم، و ساخت این آثار به­ صورت ناخودآگاه توسط سفالگر ناشناس برمبنای اعتقادات بومی، مذهبی و ملی­گرایانه چون شینتوئیزم، تائوئیزم و بودیسم، فارغ از هرگونه ادعا و با نهایت خلوص حفظ شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.

نویسنده [English]

  • N. Kafili
چکیده [English]

Getemono ceramics are Japanese handmade ceramics which are made by unknown craftsmen. From the standpoint of mingei criterion of beauty, these ceramics privileged specifically.The movement developed nationwide campaign for the revival of folk crafts and nourished a cultural ethnic nationalism in new modern Japan. Although the mingei movement is well known in ceramic art and its educational system in the world, unfortunately as a result of lacking adequate references and researches, it’s not familiar in Iran, so this article is based on analyzing aesthetical aspects of getemono ceramics, the objective and subjective ones from the mingei criterion of beauty views of point, also describing the mingei movement and its origins then interpreting the cultural and philosophical roots of getemono Japanese ceramics. In this article the objective beauty commented as the beauty of natural materials, manufacturing process, visual qualities and application and the subjective beauty interprets the beauty of endogenous nature of producer and purchasers and consumers. This article uses the library techniques and analyzing the descriptions. Getemono ceramics possess the purest beauty, for they are supported by tradition power, although has simplicity and irregularity in form and design, The unknown craftsman makes his work unawareness, selflessness, honest, with the nature and divine power and uses natural materials under the functional intention, which results inexpensiveness and plurality. They’ve intimacy provides beauty which surpasses any other kinds. They have made under the native, religious and nationalist beliefs, like Shintoism, Taoism and Buddhism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Japanese ceramics
  • Getemono
  • Mingei
  • Japanese folk arts
  • Mingei criterion of beauty