%0 Journal Article %T بررسی نقش معلمانه جمشید در آموزش به صنعتگران در دو نگاره موجود در کتابخانه چستربیتی %J رهپویه هنرهای صناعی %I دانشگاه سوره %Z 2821-0352 %A موسوی خامنه, زهرا %D 2022 %\ 03/11/2022 %V 1 %N 2 %P 123-138 %! بررسی نقش معلمانه جمشید در آموزش به صنعتگران در دو نگاره موجود در کتابخانه چستربیتی %K جمشید %K نقش معلمی %K نشانه شمایلی %K نگارگری ایرانی %K کتابخانه چستربیتی %R 10.22034/rac.2022.251620 %X جمشید از نام آورترین شخصیت‌های تاریخی برای ایرانیان بوده و دو وجه آسمانی و زمینی به جای مقام پیامبری او در ادبیات کهن مورد توجه بقرار گرفته است.، او که معلمی را برگزید تا در پرتو فره الهی، برای انسان رفاه و سعادت به ارمغان آورد، با بیتوجهی به محور مینوی، هرچند نیک نام باقی ماند، اما  فره خود را از دست داد.صحنه های مختلفی از زندگی جمشید در نگارگری ایران بازتاب داشته‌ که تعدادی از آنها در ادوار مختلف، مربوط به ویژگی معلمی او و آموختن فنون به صنعتگران است. از میان تصاویر نقش شده با این موضوع، دو نمونه موجود در کتابخانه موزه چستربیتی هر دو در دوره ایلخانی و با فاصله زمانی کمی از هم ترسیم شده‌اند. بررسی آن‌ها می‌تواند این پرسش اصلی را پاسخگو باشد که دو گانگی های شخصیتی روح انسانی مختار چون جمشید چگونه می‌تواند با زبان هنر جلوه تجسمی یابد و به غیر از موضوع واحد، مهمترین ویژگی‌های مشترک این دو اثر که موجب شباهت آنها گردیده در چیست؟ داده های پژوهش تحلیلی و تطبیقی حاضر،  به صورت کتابخانه ای فراهم آمده و بررسی آنها نشان می‌دهد که نگاره های مورد نظر به گونه ای شمایل نگارانه این روایت را مصور کرده‌اند تلاش مصوران هوشمندانه به گونه ای بوده که در عرصه تصویر بازتاب حقیقت باشد. و این الگو برداری از اجزای تصویر شده در زندگی واقعی است که موجب شباهت نسبی در آن دو اثر بوده است. در کنار آن عملکرد هنرمندان با بهره بردن از ویژگیهای مبانی تجسمی و ترکیب بندی بصورت ساختاری برای نشان دادن دوگانگی های وجود در راستای همین هدف بوده است.  %U https://rac.soore.ac.ir/article_251620_a2f000187d0cd2d7c2c843e2521bbcdf.pdf